IFMA Belgium Chapter - Handleiding voor Generatie Z op de werkvloer



‘Generatie Z’ was het thema dat IFMA Belgium Chapter recent op de agenda plaatste. ‘Generatie Z’ nam zelf het podium, vertegenwoordigd door vier goed voorbereide studentes, die momenteel stage lopen en binnenkort afstuderen. Na een kennismaking met hun generatie volgde een uitvoerige handleiding voor de omgang met hun generatie en wat zij van hun toekomstige werkomgeving verwachten. De vier studentes die het publiek op sleeptouw namen om beter inzicht te verkrijgen in hun generatie waren:
  • Esmee van den Heuvel (NL) stagiaire bij Procos – 2e jaar bachelor opleiding FM in Breda
  • Chloé Kumpen, Intern Advisor People & Change bij KPMG, Master-student aan KU Leuven
  • Fien Deryckere, Junior Workplace & Change Consultant bij Brainmove 
  • Alexandra Van Den Berghe, Business Development bij Brainmove 

Kijk op leadership

  • Generatie Z verwacht real time feedback, zoals ze dat gewend zijn vanuit hun omgang met sociale media, waar ze ook direct reactie krijgen op wat ze posten.
  • Klassieke evaluatiegesprekken met grote intervallen zijn niet hun ding.
  • Frequente informele feedback sessies 
  • Vrijheid van onszelf uit te drukken.

Leren & groeien 

  • Generatie Z voelt zich niet gebonden aan een job en/of werkgever. 
  • Zij willen deel zijn van kennismaatschappij. 
  • Snel mee zijn met een wereld in beweging. 
  • Leren is niet langer zoals vroeger luisteren naar een leerkracht in een klas.
  • Willen vooral leren vanuit de eigen ervaringen die ze opdoen. 
  • Leren van anderen in hun omgeving.   

Ownership of life
Generatie Z erkent dat de grens tussen privé en werk vervaagt, maar wil baas zijn over hun leven. Zij willen impact hebben op de maatschappij door hun inzet, maar zonder er een burn=out aan over te houden (geen overwerken).  

Uitstraling van de werkgever (branding)

  • Wees authentiek in de interactie met generatie Z.
  • Biedt opportuniteiten om hen deel te laten nemen.
  • Werkgevers moeten zich flexibel en soepel opstellen. 
  • Toon sociale verantwoordelijkheid.
  • Neem engagement in dingen die generatie Z belangrijk vindt. 
  • Maak gebruik van sociale media om te connecteren met generatie Z. 

Ontwikkeling van Generatie Z binnen een bedrijf 

  • Zij verwachten maatwerk voor een persoonlijk leer- en evolutieplan. 
  • Werkgevers moeten zich aanpassen aan hun leerstijl.
  • Sociaal leren
  • Generatie Z wil uitgedaagd worden.  
  • Willen zichzelf bijleren, liefst via E-learning.
  • Generatie Z ziet slechts 10% kennisoverdracht via klassieke leermethodes; 70% door zelf doen en ervaringen verzamelen; 20% via sociaal leren doordat ze meegenomen worden door anderen. 

Generatie Z aan boord houden door:

  • Verveling te voorkomen 
  • Leeropties aanbieden 
  • Autonoom laten werken 
  • Verantwoordelijkheid geven door hen een project van A tot Z te laten volgen, waardoor ze het eindresultaat van hun inspanningen zien.
  • Generatie Z noemt zichzelf de Do-It-Yourself generatie, wil zelf over alles kunnen beslissen.   
  • De integratie van werk en privé toelaten door een goede planning en communicatie, het vastleggen van teamdagen.
  • Burn-outs vermijden, o.a. door duidelijke afspraken te maken over wanneer wel en niet bereikbaar.
  • Stel een communicatie policy op, er rekening mee houdend dat Generatie Z de smatphone altijd aan en bij heeft, maar daarom niet altijd direct reageert.

Bovenstaande ‘handleiding voor de omgang met Generatie Z’ mag misschien afschrikken door de directheid en uitgesproken individualiteit. Toch zal Generatie Z moeten samenwerken met andere generaties binnen de organisatie en de bedrijfscultuur moeten aannemen. Er is dan ook een grote weg weggelegd voor het leiderschap op elk niveau binnen de onderneming.
Facility Management moet kritisch kijken naar het kantoor, de rol ervan en de spelregels voor het gebruik. Het kan bijdragen tot het verbinden van collega’s en generaties. Het begrip hybride werken kan een bredere invulling krijgen dan thuis/kantoorwerken om in te spelen op de verwachte flexibiliteit en individualiteit.

Eduard Codde
24-03-2023



Copyright © 2024 Business Interactive Media
Contact us :

Designed by ICI Solutions