Mobility: Van TCO naar TCM

(foto: <a href='https://nl.123rf.com/profile_pwsr01'>pwsr01</a> - 123RF)
(foto: pwsr01 - 123RF)

Fleet Managers weten al geruime tijd dat noch de catalogusprijs van een bedrijfswagen, noch de leaseprijs precieze instrumenten zijn als het erop aankomt de reële kosten voor een voertuig te bepalen. En dat is om diverse redenen belangrijk: kostenbewaking voor het bedrijf en een realistische car policy om medewerkers maximaal tevreden te stellen. Het begrip TCO (Total Cost of Ownership) is ook niet meer zo nieuw, maar werd de voorbije jaren herhaald opnieuw gedefinieerd om een nauwkeuriger en eerlijker vergelijk tussen verschillende auto’s en recent ook verschillende aandrijftypes mogelijk te maken.

TCO1

  • Maandelijkse kostprijs voor operationele leasing  
  • Verbruik brandstof (elektriciteit)
  • CO2-bijdrage
  • Niet-recupereerbare BTW

= directe cash-out voor de organisatie. 
TCO2

  • TCO1
  • + verworpen uitgaven
  • VAA-bijdrage door de werkgever

TCO3

  • TCO1
  • + verworpen uitgaven
  • +/- vermeden bedrijfsbelasting als gevolg van uitgaven voertuig

= taks effect voor de organisatie. 

Rekenvoorbeeld* op basis Volvo XC40 benzine

Operationele leasing

885,00

 

 

 

Brandstofkosten

256,00

 

 

 

CO2-bijdrage

69,00

 

 

 

Niet-recupereerbare BTW

155,00

 

 

 

 

1365,00

TCO1

 

 

Verworpen  uitgaven (bedrijfsbelastingen)

 

69,00

 

 

 

 

1434,00

TCO2

 

Vermeden  bedrijfsbelasting als gevolg van uitgaven voertuig

-37,50

 

-37,50

 

 

 

 

1396,50

TCO3

(*) Rekenvoorbeeld met dank aan MMBB (My Mobility Budget Butler)

Ook bij het hanteren van de TCO kunnen nog heel wat afwijkingen t.o.v. de reële kosten insluipen. De tankkaart en het gebruik ervan is er één van. Wordt het privéverbruik door de werknemer betaald of gaat alles op rekening van het bedrijf? Welke - gemiddelde – prijs voor brandstof of elektriciteit wordt weerhouden voor de berekeningen? De energiekost voor EV’s kan extreem variëren van 10 cent/kW tot 1 €/kW! Worden de specificaties voor verbruik overgenomen van de autoconstructeur, wordt hierover een marge gerekend (aanbeveling NEDC +20% of WLTP) of worden de reëel gereden kilometers in rekening gebracht? Zijn er relevante verschillen in het verbruik van dezelfde wagens: denk buiten rijgedrag aan veel stadsverkeer versus hoofdzakelijk snelweg.
Hoewel dit alles laat uitschijnen dat de TCO een slechts beperkt betrouwbaar instrument is voor de Fleet Manager, is het wel nog best hanteerbaar voor het vergelijken van auto’s. 

Total Cost of Mobility (TCM)
In het streven naar een zo nauwkeurig mogelijke berekening van de kosten voor een bedrijfswagen duikt voortaan het begrip Total Cost of Mobility (TCM) op. Het gaat daarbij niet enkel om het precies kennen van de kosten voor een bedrijfswagen, maar vooral ook om de vergelijking met andere mobiliteitsmodi en een eventuele overstap naar het wettelijk mobiliteitsbudget (sinds 1 maart 2019 van kracht).
TCM gaat nog verder dan TCO3, het neemt alle kosten die de werkgever betaalt in aanmerking. Dat gaat over administratieve kosten, gebruikskosten als parkeergelden en carwash, laadinfrastructuur op bedrijfssite en/of thuis bij EV’s, franchise bij schade, schadevergoeding bij einde leasecontract, enz.

Rekenvoorbeeld* op basis Volvo XC40 benzine

Operationele leasing

885,00

 

 

 

 

Brandstofkosten

256,00

 

 

 

 

CO2-bijdrage

69,00

 

 

 

 

Niet-recupereerbare BTW

155,00

 

 

 

 

 

1365,00

= TCO1

 

 

 

Verworpen  uitgaven (bedrijfsbelastingen)

 

69,00

 

 

 

 

 

1434,00

= TCO2

 

 

Vermeden  bedrijfsbelasting als gevolg van uitgaven voertuig

-37,50

 

-37,50

 

 

 

 

 

1396,50

= TCO3

 

Diverse gebruikskosten

 

 

 

75,00

 

 

 

 

 

1471,00

= TCM

(*) Rekenvoorbeeld met dank aan MMBB (My Mobility Budget Butler)

Eduard Codde
22-03-2023



Copyright © 2024 Business Interactive Media
Contact us :

Designed by ICI Solutions