Meer dan 20 nieuwe elektrische auto’s op Brussels Autosalon

De elektrificatie en bij uitbreiding de vergroening van het wagenpark is een zaak van de bedrijven, zo maakt de FEBIAC-analyse van de Belgische automarkt in 2022 duidelijk. Inschrijvingen door bedrijven namen in 2021 een aandeel van 57,7%, terwijl dat steeg tot 61,9% in 2022. Geëlektrificeerde auto's (BEV, PHEV en HEV) vertegenwoordigden in 2021 net geen één op de vier van de nieuwe auto's, wat steeg tot meer dan één op de drie in 2023. De nieuwigheden die op het Brusselse Autosalon van 14 tot 22 januari ’23 te ontdekken vallen zijn haast uitsluitend ‘full electric’ en mikken op de bedrijven.

Liefst 87,1% van de in 2022 nieuw ingeschreven EV's (full electric) staat op naam van bedrijven of zelfstandigen. Nog scherper is het contrast bij de PHEV’s (plug-in-hybride) waar bedrijven of zelfstandigen zelfs 91,4% aandeel nemen t.o.v. 8,6% voor particulieren.
Bij de traditionele verbrandingsmotoren (benzine en diesel) tekenen particulieren voor 79,4%!

CO2-uitstoot volgens standaard WLTP-testprocedure

2020
(g/km)

2021
(g/km)

2022
(g/km)

Bedrijven

123,5

106,6

92,00

Particulieren

139,9

132,1

126,00

Gemiddeld

130,7

116,9

105,00

De vergroening van de wagenparken bij bedrijven en zelfstandigen hielp de Belgische automarkt om een nieuw laagterecord in de gemiddelde CO2-uitstoot te bereiken. Met dank aan de bedrijfswagen!
Volgens FEBIAC was er eind 2022 keuze uit 81 verschillende BEV-, 98 PHEV- en 47 HEV-modellen. Een nieuw record en er het Brusselse Autosalon biedt nog veel meer…

Nieuw, elektrisch en interessant voor de fleetmarkt

  • Audi A6 e-tron: in Brussel wordt nog een concept car getoond, maar introductie definitieve versie aangekondigd voor 2024; rijbereik tot 700 km (volgens de WLTP-norm); snel en efficiënt opladen dankzij het 800-volt systeem, waardoor 10 minuten volstaan om meer dan 300 km af te leggen.
  • Audi Q8 e-tron: Belgische première op het Autosalon; aangekondigd voor 2024.
  • BMW iX1 Drive30: rijbereik tot 440km; verbruik van slechts 18,1–16,8 kWh/km gespecificeerd; kobaltvrije elektrische motor; BMW X1 ook leverbaar als PHEV, benzine en diesel.
  • BMW i7 xDrive60: voor de happy few of om bij weg te dromen…; rijbereik 590–625km (WLTP); laadvermogen tot 350kW.
  • DS3 E-Tense: rijbereik 402 km; DS3 ook als benzine leverbaar.
  • Hyundai Ioniq 6: leverbaar met 53 of 77,4kW batterij; rijbereik tot 610km; bijzonder lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0.21 draagt bij tot een geschat WLTP-verbruik van minder dan 14 kWh/100 km; 800V-techniek; ultrasnel laden van 10 tot 80% in 18 minuten.
  • Hyundai Kona: leverbaar Q1/Q2 2023; ook beschikbaar als full hybride en PHEV.
  • Jeep Avenger: WLTP-rijbereik van 400km.
  • Kia e-Niro: rijbereik tot 455 kilometer; af fabriek uitgerust met een navigatiesysteem en 7 jaar kaartupdates inbegrepen; ook als PHEV en full hybride beschikbaar.
  • Lexus RZ450e: Belgische première; rijbereik van ruim 400 km volgens de gecombineerde WLTP-cyclus; 10 jaar of 1 miljoen kilometers garantie op de batterij!
  • Maserati Grecale Folgore: voor wie eens wat anders wil en mag kiezen…; de eerste 100% elektrische Maserati; meer info ontbreekt nog.
  • Maxus MIFA9: Belgische première; 5,27 meter lange 7-zitter; rijbereik 440km (WLTP gecombineerd) tot 595km volgens WLTP stadscyclus.
  • MG4: eerste elektrische hatchback voor het merk; keuze uit 51 of 64kW batterij; rijbereik tot 450km; maximaal snellaadvermogen 135 kW; een uiterst scherpe basisprijs vanaf € 30.785.
  • Opel Astra: leverbaar als break (Astra Sports Tourer Electric); gemiddeld verbruik gespecificeerd met slechts 12,7 kWh/100 km (14,9 kWh volgens WLTP); rijbereik tot 416 km; DC-snelladen met een vermogen tot 100 kW; ook beschikbaar als PHEV, benzine en diesel.
  • Peugeot E-308 – De Peugeot 308 staat in ons land op een tweede plaats in de populariteit ranking voor bedrijfswagens; tevens leverbaar als break (= E-308 SW); een bereik van meer dan 400 km (volgens gecombineerde WLTP-cyclus); specificaties verregaand gelijklopend met de Opel Astra; ook beschikbaar als PHEV, benzine en diesel.
  • Skoda Enyaq IV Coupé: met 2- of 4-wielaandrijving; keuze uit 58 of 77kW batterij; rijbereik 408 tot 559km.
  • Toyota bZ4X: het eerste model in een gloednieuwe reeks elektrische voertuigen met batterij (BEV) van Toyota; een rijbereik (WLTP-norm) tot 516 km voor de versie met voorwielaandrijving en tot 470 km voor de versie met vierwielaandrijving.
  • Toyota Mirai: waarschijnlijk de enige auto op waterstof die in Brussel te ontdekken valt.
  • VW ID.Buzz: Belgische première van de moderne interpretatie van het iconische ‘VW-busje’; leverbaar als bus en ID. Buzz Cargo bestelwagen; beide zijn zuiver elektrisch; ‘open space’-interieur met veel plaats om te leven, te reizen en te werken; rijbereik tot 425 km.

Nieuw, maar afwezig op het salon…

  • Mercedes-Benz EQE: zal zich niet kunnen nestelen in de gemiddelde car policy; leverbaar met achter- of vierwielaandrijving; rijbereik tot 593km voor de eerst genoemde; standaard met warmtepomp voor zuiniger rijden; tot 170kW laadvermogen.   
  • Mercedes-Benz EQS: het kroonjuweel van het merk met de ster is er nu ook als royale SUV; tot 200kW laadvermogen.
  • Smart: keert dit jaar terug als volledig elektrisch merk met de Smart #1; 440km rijbereik en tot 150kW snelladen.
  • Volvo XC40: met 5673 stuks het best verkochte fleetmodel in 2022; de in Gent gebouwde XC40 kreeg een upgrade met groter rijbereik tot 515 km; ook beschikbaar als PHEV en mild hybride benzine. Momenteel bestaat meer dan de helft van de productie (51%) in de Gentse fabriek uit volledig elektrische auto’s met de XC40 Recharge als koploper en daarnaast ook de C40 Recharge.
Eduard Codde
13-01-2023



Copyright © 2024 Business Interactive Media
Contact us :

Designed by ICI Solutions