Competitief werkaanbod



De helft van de Belgische bedienden (48%) geeft aan in de eerste helft van het jaar open te staan voor een nieuwe job. Dat veroorzaakt onzekerheid over het behoud van personeel bij het merendeel (84%) van de Belgische werkgevers, aldus rekruteringsspecialist Robert Half. Bedrijven moeten dan ook nadenken over de factoren die ervoor zorgen dat een werkzoekende voor hen kiest en niet voor een concurrent. Robert Half deed onderzoek bij 1500 Belgische bedienden via onderzoeksbureau iVOX (maximale foutenmarge bij 1500 Belgen bedraagt 2,43%) en daaruit bleek dat het salaris de meest doorslaggevende reden is om het ene bedrijf boven het andere te kiezen (38%). Daarna volgen de locatie van het bedrijf (20%) en flexibiliteit (12%). Verder spelen extralegale voordelen (6%) en uitdagend werk (5%) eveneens een rol in de eindbeslissing.

“Loon is nog vaak de doorslaggevende factor als mensen twijfelen tussen twee jobs, wat gezien de huidige situatie niet verwonderlijk is” aldus Jeroen Diels, senior regional director bij Robert Half. “Toch is loon vaak slechts een korte termijn motivator en zijn er nog andere belangrijke factoren die maken dat mensen van job veranderen. Op langere termijn zal een kandidaat meer nood hebben aan bijvoorbeeld flexibiliteit, extra verzekeringen of een mobiliteitsbudget”.

Klassieke methode en beïnvloedende factoren
Uit het onderzoek blijkt dat de klassieke methode met CV en motivatiebrief nog steeds het startpunt is voor 62% van de respondenten. Voor 8% gebeurt het solliciteren via een tussenorganisatie en voor 7% is LinkedIn het uitgelezen platform om een nieuwe job te zoeken.
Werkzoekenden laten zich leiden door een aantal factoren om een nieuwe professionele uitdaging aan te gaan. Voor bijna 8 op 10 (77%) is de beoordeling van kennissen die actief zijn of waren bij het desbetreffende bedrijf een belangrijke factor. Ook de informatie over de bedrijfscultuur (diversiteit, milieu, flexibiliteit - 65%), de sollicitatie-ervaring van iemand anders bij het bedrijf (63%) en beoordelingen van werknemers op websites zoals Google of Glassdoor (46%) kunnen het beslissingsproces beïnvloeden.
“Het onderzoek toont aan hoe invloedrijk externe factoren zijn in de aanvaarding van een voorstel. De website van de organisatie is je uithangbord, dus maak daar werk van en zorg dat ze de employer branding en de interne cultuur weerspiegelt. Onderzoek wat potentiële werknemers online kunnen terugvinden over het bedrijf en maak dat wat je uitstraalt ook in de realiteit wordt omgezet. Huidige werknemers moeten ambassadeurs worden. Voor het sollicitatieproces geldt dat flexibiliteit, snelheid en transparantie het verschil maken” besluit Jeroen Diels.

Eduard Codde
12-01-2023



Copyright © 2023 Business Interactive Media
Contact us :

Designed by ICI Solutions