‘War for talent’ is niet gediend met irriterende technologie

(foto: feodora52 - 123RF) |
Gartner ziet een alsmaar belangrijke rol weggelegd voor technologie om de werknemers en hun bedrijf slagkrachtiger te maken. Daarvoor begint alles bij de rekrutering.
Het onderzoeks- en adviesbureau heft vastgesteld dat 29% van de sollicitanten klaagt over irritante of omslachtige sollicitatiesoftware, -platformen en -sites. Zij reageren hierop zelfs door het aangevatte sollicitatieproces te stoppen. Voor 18% zou irritante technologie zelfs aanleiding zijn om een concrete jobaanbieding te weigeren, terwijl 13% bovenop een slechte review over het bedrijf zou schrijven.
Een gigantische opportuniteit
“Bij werknemers die goeie ervaringen hebben met bedrijfsapps is de kans dubbel zo groot dat ze aan de slag blijven bij die organisaties, een impact die je niet kan negeren”, stelt Mary Mesaglio, managing vice president bij Gartner.
Wanneer werknemers over de aangepaste, goede technische ondersteuning beschikken, gaan hun werkelijke prestaties erop vooruit. Medewerkers die alles vinden wat ze nodig hebben voelen minder vermoeidheid (17%), zijn meer gemotiveerd om bij hun werkgever aan de slag te blijven (25%) en presteren beter (21%).
Jammer genoeg blijken in West-Europa minder dan een kwart (24%) van de werknemers effectief over alle technologie te beschikken die ze nodig hebben om efficiënt te kunnen werken. Mary Mesaglio: “De war for talent kan je niet winnen als je mensen irriteert met je technologie. Er is bijgevolg een gigantische opportuniteit weggelegd voor de IT-ondersteuning om het verschil te maken! Het gebruik van de juiste technologie versterkt de medewerkers en draagt bij tot het creëren van een werkomgeving waar mensen graag willen werken”.
Concrete tips
- Frictie bestrijden: ‘Work friction’ staat voor het moment waarop het werk onnodig moeilijk wordt. Werknemers zijn vaak als gevolg van de afgelopen crisis al uitgeblust en kunnen die extra irritatie er niet meer bij hebben. Hoe meer frictiepunten, hoe groter de kans dat mensen weg willen (tot 35%). Identificeer alle frictiepunten om ze te elimineren. Het gaat om het elimineren van werk dat onnodig moeilijk is en/of taken die niemand nog wíl doen. “Investeer in digitale tools en skills die er echt toe doen om medewerkers te bevrijden, zodat ze opnieuw beter presteren en gelukkiger worden” adviseert Gartner.
- ‘AI augmentation’: Het gaat over het inzetten van een combinatie van kunstmatige intelligentie zoals computer vision, beeld- en tekstherkenning en machine learning. Mary Mesaglio: “Dat verbetert de impact van een werknemer, ongeacht de sector waarin hij/zij werken. In de gezondheidszorg zal AI geen artsen vervangen, maar het gebruik van AI zal dokters uitsluiten die dat niet gebruiken. De workforce van morgen is AI-enabled”.
- Experimenteren met ‘hyped tech’: “Investeren in moeilijke economische tijden houdt bedrijven vooraan” argumenteert Gartner. “Organisaties die publiek investeren trekken de beste mensen aan en dat is belangrijk, omdat organisaties nog altijd met een talentprobleem kampen”. Het duurt gemiddeld tussen de 5 en 10 jaar voor een nieuwe technologie zich tot mainstream ontwikkelt. Wie vroeg investeert in nieuwe technologie, trekt getalenteerde koplopers aan.