Laadinfrastructuur in de Europese Unie schiet tekort

(foto: <a href='https://nl.123rf.com/profile_rcliff'>rcliff</a> - 123RF)
[+] (foto: rcliff - 123RF)

Europa wil nadrukkelijk het einde van de verbrandingsmotor en de elektrificatie van auto’s. Maar een soepele overgang staan heel wat hindernissen in de weg, zoals de veel hogere aankoopprijzen en vooral het gebrek aan voldoende laadinfrastructuur. Acea, de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten, ziet het gebrek aan laadinfrastructuur als grote bedreiging voor de acceptatie van elektrische auto’s. Vandaag is slechts 1 op 7 laadpalen een snellader en moet men in 6 Europese landen 100 km rijden tot de volgende laadfaciliteit…

“Om een brede overstap naar elektrische mobiliteit te realiseren in Europa, moet het laden van een EV net zo gemakkelijk verlopen als het tanken van benzine of diesel vandaag” zegt Sigrid de Vries, algemeen directeur van Acea. “Het is uit den boze dat mensen kilometers om hoeven te rijden voor ze een laadpunt vinden. Ook de wachttijd voor het laden is weinig motiverend”.
Liefst 17 landen hebben vandaag minder dan 5 laadstations per 100 km wegeninfrastructuur, terwijl amper 5 landen meer dan 10 laadpunten per 100 km operationeel hebben. Nederland biedt vandaag al één laadpunt per 1,5 km!
Voor België geeft Acea 8,8 laadpunten per 100 km aan.

Top 5 van de landen met de dichtste laadinfrastructuur

 

Laadpalen / 100 km

Aandeel geëlektrificeerde voertuigen (EV + PHEV) in nieuwe inschrijvingen

Nederland

64,3

29,5%

Luxemburg

57,9

20,5%

Duitsland

25,8

26,0%

Portugal

24,9

19,7%

Zweden

12,2

45%

Snelladen?
Acea gaat nog bijzonder mild om met het begrip ‘snelladen’, want erkent een laadpunt met 22kW of meer als zodanig. Amper 1 op 7 laadpunten in Europa kan als snellader beschouwd worden, al is voor wie niet thuis kan laden een laadvermogen van minimaal 75 tot 150kW hoogst wenselijk.
In eigen land zijn sinds midden mei dit jaar 8 Tesla-Superchargers (150 à 250kW) toegankelijk voor niet Tesla-rijders. Ionity beschikt eveneens over 8 locaties in België en laat laden toe met 150 tot 350kW.
Total maakt werk van een netwerk High Power Chargers langs de snelwegen met 170 à 175 kW laadvermogen (CCS-stekker) en CHAdeMO-laders (stekkertype) die 70 tot 100 kW mogelijk maken.
Fastned heeft 13 locaties operationeel op snelwegparkings, waar zowel CCS-laadpalen staan die tot max. 300 kW kunnen leveren als CHAdeMO-laadpalen met 50 kW laadvermogen.
Allego is bijzonder goed vertegenwoordigd op zeer gevarieerde locaties en biedt zowel CCS- als CHAdeMO-laders, maar met een algemeen tot 50 kW beperkt laadvermogen. Er zijn wel enkele uitzonderingen die 175 kW (Ternat) en zelfs 350 kW halen (Antwerpen en Gent).
Supermarktketen Lidl stelt op zo’n 100 sites tijdens de openingsuren laadpalen met CHAdeMO- en CCS-stekkers ter beschikking waar gratis kan geladen worden met 50 kW (25 kW). Onnodig te zeggen dat het daar druk kan zijn…
Luminus heeft laadpalen geïnstalleerd met 50kW laadvermogen bij Q8-tankstations en van Decathlon-winkels.
DATS 24 van eigenaar Colruyt, werkt aan een laadnetwerk op de sites van Colruyt, Dreamland, Okay en BioPlanet. De ruim 100 actieve laadstations liggen hoofdzakelijk in het noorden van het land en beperken zich meestal tot 22 kW
Let echter op: hoe sneller het laden verloopt, hoe duurder de rekening daarvoor uitvalt!

Eduard Codde
19-10-2022



Copyright © 2024 Business Interactive Media
Contact us :

Designed by ICI Solutions