Werken is nooit gelijk voor elke organisatie

(foto: <a href='https://nl.123rf.com/profile_langstrup'>langstrup</a> 123RF)
(foto: langstrup 123RF)

Begin juni maakte Leesman de meest actuele resultaten bekend van haar doorlopend wereldwijde onderzoek naar de tevredenheid van werknemers over hun werkplek. Daarbij werd voor het eerst ook vergeleken tussen voor en na de gezondheidscrisis, evenals de tevredenheid bij kantoor, hybride of thuiswerken.Hoewel de thuiswerkplek bijzonder overtuigend scoort, mag zeker niet veralgemeend worden.

Leesman onderzocht ook de verwachtingen die werknemers hebben naar het kantoor. Het definieerde 25 fysieke elementen en 25 eerder op service gerichte elementen.

De top 10 van fysieke kenmerken die werknemers verwachten van hun werkomgeving:

  1. Bureau
  2. Goede kantoorstoel
  3. Temperatuur regelbaar
  4. Persoonlijke opbergruimte
  5. Daglicht
  6. Gezonde luchtkwaliteit
  7. Akoestiek
  8. Kleine meeting rooms
  9. Kwalitatief kunstlicht
  10. Grote meeting rooms

De prioriteiten inzake fysieke kenmerken bleven onveranderd voor en na de gezondheidscrisis. Na de gezondheidscrisis is er in het bijzonder bij wie hybride werkt een belangrijke toename van de vraag naar kleine vergaderzalen en stille ruimtes voor individueel werken, alleen of met twee. De vraag naar grote meeting rooms is gedaald.

De top 10 van service kenmerken die werknemers verwachten van hun werkomgeving:

  1. Koffie
  2. Een schone werkomgeving (schoonmaak)
  3. Sanitaire ruimten
  4. IT-helpdesk.
  5. Algemene netheid van de werkomgeving
  6. Bedrijfsrestaurant/catering
  7. Faciliteiten voor printen, scannen en kopiëren
  8. Veiligheid
  9. Goed werkende WiFi
  10. Telefoonuitrusting

Opvallend is het groot belang dat gehecht wordt aan koffie (de coffeecorner). Hoewel de top 10 ook bij de services onveranderd blijft, is er een sterk toegenomen vraag naar parkeerfaciliteiten (wie naar kantoor komt wil de auto, fiets… vlot kunnen stallen) en kwalitatieve (mobiele) computeruitrusting. Bij wie hybride werkt piekt het belang dat gehecht wordt aan een perfect werkende WiFi op kantoor, vlotte toegankelijkheid van documenten en netwerken, A/V-uitrusting voor videoconferencing.

Leesman stelde echter ook vast dat het belang dat werknemers binnen een organisatie hechten aan bepaalde service kenmerken sterk kan verschillen…

 

Bedrijf 1

Bedrijf 2

Bedrijf 3

Computeruitrusting (mobiel)

71

61

50

Vlotte toegankelijkheid van documenten en netwerken

65

36

44

Bedrijfsrestaurant/catering

59

50

76

Fysieke veranderingen door de organisatie doorgevoerd aan de indeling en inrichting van de werkomgeving

Geen veranderingen

6%

Kleine veranderingen

54%

Ingrijpende verandering

39%

Verwachte wijzigingen aan de gebruikte kantooroppervlakte in de komende 18 maanden

 

2021

2022

Lichte daling van het aantal m²

42%

39%

Aanzienlijk daling van het aantal m² (-25 tot -50%)

29%

20%

Ingrijpende daling van het aantal m² (meer dan -50%)

0

2%

Toename van het aantal m²

6%

8%

Gelijkblijvende oppervlakte

14%

18%

Hierover is nog niets beslist

9%

13%

Eduard Codde
27-06-2022



Copyright © 2022 Business Interactive Media
Contact us :

Designed by ICI Solutions