Conciërgediensten, hoe gaat het verder?

(foto: <a href='https://nl.123rf.com/profile_pxhidalgo'>pxhidalgo</a> - 123RF)
(foto: pxhidalgo - 123RF)

Conciërgediensten trokken voor de uitbraak van het Corona-virus de aandacht van zowel werkgevers als eigenaars van kantoorgebouwen. Voor werkgevers betekenen ze een optie om hun aantrekkelijkheid een boost te geven. Hetzelfde geldt ook voor verhuurders, in het bijzonder wanneer hun vastgoed wat hindernissen moet overwinnen op de verhuurmarkt, bv. door een moeilijke bereikbaarheid, geen aansluiting met het openbaar vervoer… Er bestaat geen twijfel over dat de gezondheidscrisis de sector van conciërgediensten aan bedrijven zware klappen heeft toegebracht. Opgeven is echter geen optie vernemen we bij onze zuiderburen. Conciërgediensten vinden zichzelf opnieuw uit met als doel meer nog dan voordien klanten te verleiden en te binden. Nieuwe diensten verschenen op het menu en nu het hybride werken zich verder doorzet, worden ook thuiswerkers in het vizier genomen.

Aan de kant van de opdrachtgevers wordt gezocht naar het optimaliseren van de aangeboden diensten. Dominique Delattre, Facility Manager bij Saint-Gobain verduidelijkt: “Onze fitness in onze locatie La Défence in Parijs was vroeger van 7.30 tot 20.00u geopend. Sinds de terugkeer naar kantoor in september 2021 is dat gewijzigd in de voormiddag tot 10.00u, ’s middags van 12.00 tot 14.00u en verder vanaf 16.30u. Vroeger boden we enkel een maandelijks- of jaarabonnement aan, nu is er ook een dagpas om meer medewerkers te motiveren. Ik overweeg tevens om onze fitness open te stellen voor andere bedrijven in de buurt om de kosten te bundelen en de service in onze toren te behouden”.

Digitaliseren
Bij de service providers is het zoeken naar digitale oplossingen noodzakelijk gebleken. Laurent Allemand (Circles France) getuigt: “Dankzij ons online platform konden we een deel van onze diensten overhevelen naar thuis, zoals was- en strijkdienst, maaltijdbezorging, enz. Zo konden we een directe link naar thuiswerkers leggen”.

To Do Today introduceerde twee categorieën diensten tijdens de pandemie: één met taalcursussen, koken voor het gezin… en één voor gezondheids- en welzijncoaching met raadgevingen rond ergonomie op de werkplek, enz. “Het is de bedoeling dat de diensten ongeacht de grootte van het gebouw en ongeacht de bezettingsgraad beschikbaar zijn, met een grote wendbaarheid en flexibiliteit, maar vooral zonder inhoudelijk in te leveren" commentarieert Stéphanie Cardot, Co-Founder & President van To Do Today.

Hospitality Management
De toekomst voor conciërgediensten laat zich samenvatten in een multiservice aanbod en hospitality management. "Met hetzelfde team kunnen we meer doen, met meer veelzijdige mensen" bevestigt Stéphanie Cardot (To Do Today). Een voorbeeld: in de Emblem-toren in La Défense, wordt de multiservice omgeving met een co-working en ontmoetingsruimte, een samenwerkings- en belevingsruimte, aangevuld met een coconruimte waarin een welzijns-, kappers-, schoonheidsstudio, enz. te vinden zijn.

Dit aanbod richt zich in het bijzonder tot verhuurders van kantoorgebouwen, die nood hebben aan meerwaarde voor hun vastgoed door toevoeging van een dergelijke servicedimensie. Het idee leunt aan bij een hotelbeleving: de beste belevingservaring bieden aan de bezoeker of bewoner van het gebouw.
Eduard Codde
25-03-2022



Copyright © 2022 Business Interactive Media
Contact us :

Designed by ICI Solutions