Netheid op kantoor als motivator

(foto: lightfieldstudios - 123RF) |
De gezondheidscrisis heeft netheid op kantoor tot nieuwe prioriteit gemaakt voor werknemers. De aanhoudende pandemie met achtereenvolgende golven van nieuw besmettingsvarianten maakt dat een gezonde en schone werkplek als essentieel wordt ervaren voor het welzijn op het werk. Het wereldwijd actieve marktonderzoekbedrijf Ipsos heeft in Frankrijk een studie uitgevoerd in opdracht van een facilitaire dienstverlener en concludeert: “Hygiëne was al zeer belangrijk voor de uitbraak van het Corona-virus, maar is nu een noodzaak geworden”.
Van de 800 deelnemers aan de studie, in leeftijd variërend tussen 18 en 65 jaar, gaf 95% aan zich meer gemotiveerd te voelen in een nette en opgeruimde werkomgeving, terwijl 92% zegt beter te presteren op een schone werkplek. Voor bijna één op de twee werknemers is netheid op de werkplek zelfs een bron van conflicten geworden, aangezien uit het onderzoek blijkt dat 84% van de ondervraagde werknemers het eens is met het bestraffen van onverantwoord gedrag op het vlak van hygiëne en netheid op de werkplek. Dat kan leiden or spanningen onder collega’s, maar ook met het schoonmaakbedrijf, daar het in principe altijd dezelfde mensen zijn die schoonmaken.
Extra aandacht gewenst
Waar het ter beschikking stellen van ontsmettende gel voor de handen, desinfecterende doekjes en mondmaskers de norm zijn geworden, vragen sommige plekken extra aandacht voor meer hygiëne. De studie benoemt heel specifiek toiletten en sanitair, werkplekken en IT-apparatuur, plekken waar medewerkers veelvuldig contact hebben, zoals gedeelde ruimtes (keuken, vergaderruimte, enz.).
Liefst 60% van de bevraagde werknemers maakt zich sinds de uitbraak van de pandemie zorgen over het bezoeken van gedeelde ruimtes binnen hun werkomgeving. Volgens de Franse studie heeft één op de twee werknemers bijzondere aandacht voor de producten die worden gebruikt voor desinfectie.
Samen aanpakken
Netheid op de werkplek – geen afval laten rondslingeren, de werkplek desinfecteren en de ruimte ventileren - begint bij de goodwill van alle medewerkers. Maar het zijn vooral de schoonmaakdiensten die in de frontlinie staan sinds het begin van de gezondheidscrisis. Voor 90% van de werknemers spelen schoonmaakmedewerkers een essentiële rol bij het waarborgen van hun veiligheid en gezondheid. Volgens 80% kunnen zij ervoor zorgen de verspreiding van Covid-19 effectief tegen te gaan.
Maar ook de werkgever speelt een sleutelrol toegedicht bij het beschermen van zijn medewerkers in deze moeilijke periode. Onder de deelnemers aan de studie geeft 9 op 10 aan dat hoe meer de werkgever zorg draagt voor de hygiëne en desinfectie van de werkplekken, hoe meer vertrouwen de werknemers hebben om op kantoor te werken.
De studie schuift ook opties voor verbetering naar voor: 62% van de deelnemers wil meer informatie over de opdrachten die aan de schoonmaakdiensten worden gegeven, terwijl 56% van de medewerkers informatie over de dienstverleners verwacht. Het zichtbaar zijn van wat er is opgedragen en uitgevoerd, blijkt zeer belangrijk voor het vertrouwen.
Van de 800 deelnemers aan de studie, in leeftijd variërend tussen 18 en 65 jaar, gaf 95% aan zich meer gemotiveerd te voelen in een nette en opgeruimde werkomgeving, terwijl 92% zegt beter te presteren op een schone werkplek. Voor bijna één op de twee werknemers is netheid op de werkplek zelfs een bron van conflicten geworden, aangezien uit het onderzoek blijkt dat 84% van de ondervraagde werknemers het eens is met het bestraffen van onverantwoord gedrag op het vlak van hygiëne en netheid op de werkplek. Dat kan leiden or spanningen onder collega’s, maar ook met het schoonmaakbedrijf, daar het in principe altijd dezelfde mensen zijn die schoonmaken.
Extra aandacht gewenst
Waar het ter beschikking stellen van ontsmettende gel voor de handen, desinfecterende doekjes en mondmaskers de norm zijn geworden, vragen sommige plekken extra aandacht voor meer hygiëne. De studie benoemt heel specifiek toiletten en sanitair, werkplekken en IT-apparatuur, plekken waar medewerkers veelvuldig contact hebben, zoals gedeelde ruimtes (keuken, vergaderruimte, enz.).
Liefst 60% van de bevraagde werknemers maakt zich sinds de uitbraak van de pandemie zorgen over het bezoeken van gedeelde ruimtes binnen hun werkomgeving. Volgens de Franse studie heeft één op de twee werknemers bijzondere aandacht voor de producten die worden gebruikt voor desinfectie.
Samen aanpakken
Netheid op de werkplek – geen afval laten rondslingeren, de werkplek desinfecteren en de ruimte ventileren - begint bij de goodwill van alle medewerkers. Maar het zijn vooral de schoonmaakdiensten die in de frontlinie staan sinds het begin van de gezondheidscrisis. Voor 90% van de werknemers spelen schoonmaakmedewerkers een essentiële rol bij het waarborgen van hun veiligheid en gezondheid. Volgens 80% kunnen zij ervoor zorgen de verspreiding van Covid-19 effectief tegen te gaan.
Maar ook de werkgever speelt een sleutelrol toegedicht bij het beschermen van zijn medewerkers in deze moeilijke periode. Onder de deelnemers aan de studie geeft 9 op 10 aan dat hoe meer de werkgever zorg draagt voor de hygiëne en desinfectie van de werkplekken, hoe meer vertrouwen de werknemers hebben om op kantoor te werken.
De studie schuift ook opties voor verbetering naar voor: 62% van de deelnemers wil meer informatie over de opdrachten die aan de schoonmaakdiensten worden gegeven, terwijl 56% van de medewerkers informatie over de dienstverleners verwacht. Het zichtbaar zijn van wat er is opgedragen en uitgevoerd, blijkt zeer belangrijk voor het vertrouwen.