Gastvrijheid, gewoon doen

(foto: andreypopov - 123RF) |
‘Zorgen voor gastvrijheid naar medewerkers en bezoekers’ is evident onderdeel van Facility Management. Het begrip laat zich veelzijdig invullen, maar de veranderingen die het werken de voorbije maanden heeft ondergaan als gevolg van de Covid-19 pandemie, maakt dat ook de inhoud van ‘gastvrijheid’ moet herbekeken worden. Meer nog dan voor de gezondheidscrisis staat beleving van de werkomgeving centraal. Steeds meer gaan stemmen op dat niet de protocollen en procedures bepalend zijn, maar wel gedrag en houding. We ontdekten een formule voor de totale facilitaire beleving, die we moeten toeschrijven aan Diane van Dijk, directeur Commercie en Hospitality bij het Nederlandse CSU: Fx = (Ux + Cx) + (Ex + Mx).
Hierin is
Verwachtingen
Het veralgemeend invoeren van thuiswerken als gevolg van de gezondheidscrisis heeft de grenzen tussen de thuis- en kantooromgeving verder laten vervagen. Verwacht wordt dat ook de facilitaire beleving van werknemers daardoor verschuift. In Nederland wordt dan ook verwacht dat facilitaire dienstverleners hun diensten ook bij werknemers thuis zullen verderzetten. Schoonmaakbedrijf CSU zal dat al begin 2022 opstarten.
Een andere verwachting is het toenemend belang van data verzamelen rond gastvrijheid om er dan ook concreet wat mee te doen. Samengevat: ‘Connect to many, engage individuals’ of ‘benader de klant zo dicht mogelijk en weet wat die wil, zonder dat hij dat eerst moet vertellen’.
Hierin is
- Fx, de facilitaire beleving
- Ux, de gebruikersbeleving (User Experience)
- Cx, de klantbeleving (Customer Experience)
- Ex, de medewerkersbeleving (Employee Experience)
- Mx, de managersbeleving (Manager Experience)
Verwachtingen
Het veralgemeend invoeren van thuiswerken als gevolg van de gezondheidscrisis heeft de grenzen tussen de thuis- en kantooromgeving verder laten vervagen. Verwacht wordt dat ook de facilitaire beleving van werknemers daardoor verschuift. In Nederland wordt dan ook verwacht dat facilitaire dienstverleners hun diensten ook bij werknemers thuis zullen verderzetten. Schoonmaakbedrijf CSU zal dat al begin 2022 opstarten.
Een andere verwachting is het toenemend belang van data verzamelen rond gastvrijheid om er dan ook concreet wat mee te doen. Samengevat: ‘Connect to many, engage individuals’ of ‘benader de klant zo dicht mogelijk en weet wat die wil, zonder dat hij dat eerst moet vertellen’.